Wednesday, November 3, 2010

MEMBACA AL-QUR`AN ONLINE



Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: “Sebaik-baik kamu adalah orang yang mempelajari Al-Qur’an dan mengajarkannya”.
Sabdanya lagi: “Perbanyaklah membaca al-Qur’an di rumahmu, sesungguhnya di dalam rumah yang tidak ada orang membaca al-Qur’an, akan sedikit kebaikan yang dijumpai di dalamnya, akan banyak kejahatan, serta penghuni selalu merasa sempit dan susah”. أو كما قال

Membaca al-Qur’an secara online sekarang sangat mudah dengan munculnya satu web yang sangat bermamfaat, dapat membimbing untuk mengetahui bacaannya, dapat mendengar audionya dengan memilih salah satu dari 10 Qurra` sesuai dengan selera iaitu: Abdul Basit, al-Sudais/ al-Suraim, al-Husairi, Mahmud al-BAnna, Masyari Rashid al-Afasy, Sa’d al-Ghamidi, Salah al-Bukhatir, Ahmad ‘Ajmi, al-Minsyawi, al-Huzaifi. Ada bacaan yang lambat spt Abdul Basit, ada juga yang cepat seperti Masyari, klo mo yg sedang pilih bacaan al-Minsyawi ati al-Husairi.. terserah deh.. aku sendiri lebih suka bacaan Masyari al-‘Afasy, bacaannya sangat merdu.

Selain itu, web ini juga menyediakan terjemahan dalam 8 bahasa, iaitu bahasa English, French, Turki, Spain, Urdu, Indonesia, Malaysia dan Deutsch.

Bagi yang ragu2 gimana cara baca suatu ayat.. web ini pasti sangat membantu anda. Silahkan buka webnya: www.quranexplorer.com

Selamat Menyimak dan Membaca al-Qur’an.

Wassalam.

No comments:

Post a Comment